Heel wat ontwerpers, marketingbedrijven beweren dat ze aan branding doen, maar vaker wel dan niet verwijzen ze naar logo-ontwerp. Dus… wat is een merk precies? En wat is een logo?
Wat is een merk?
“Een merk is iemands buikgevoel over een product, dienst of organisatie.”
Een merk is de optelsom van alle ervaringen, indrukken en kennis die een persoon heeft over uw product, service of organisatie.
Het gaat echt om de waargenomen emotionele en functionele voordelen tgo. de werkelijke voordelen of kenmerken van uw product of dienst. Een merk is de basis van uw positie in de markt en uw concurrentievoordeel.
Wat is een logo?
Een logo (ook bekend als een merk, handelsmerk, woordmerk, symbool of merkpictogram) is een grafisch en / of typografisch teken dat uw organisatie identificeert.
Logo’s zijn een tastbare manier om de essentie en kenmerken van uw merk tot uitdrukking te brengen. Het is onmogelijk dat een logo alles over uw merk weergeeft of illustreert.
Bekijk onze case over de branding voor Rechtuit Advocaten.
Een logo is een visuele afkorting of de handtekening van de organisatie. Het is een manier om herinneringen, berichten en gegevenspunten in de loop van de tijd te filteren en te ordenen. Op die manier kan een vrij eenvoudig en abstract logo een heel verhaal belichamen.
Wat is belangrijker?
Zowel een sterk merk als een overtuigend logo zijn belangrijk als u uw bedrijf wilt positioneren en de groei ervan wilt stimuleren. Toch is wat mensen uiteindelijk denken en voelen over uw organisatie (uw merk) invloedrijker op later zakelijk succes.
U kunt bijvoorbeeld denken aan een paar bedrijven die zeer herkenbare, misschien zelfs zeer creatieve, logo’s hebben maar voor wie u ook geen respect heeft vanwege uw persoonlijke klantervaring of iets dat u in de media hebt gezien. Evenzo zijn er bedrijven waarmee u zaken doet maar bij welke van hun logo’s u ambivalent bent.
Omdat een logo concreter is, is het de plek waar veel aandacht aan besteed wordt als een bedrijf wil veranderen of evolueren. Maar dat is het paard achter de wagen spannen. Het is niet dat ze geen nieuw logo nodig hebben. De meesten van hen doen dat.
Een logo moet echter het resultaat zijn van een breder brandingproces. Het reflecteert de visie van een organisatie, de waardepropositie en hoe perceptie en ervaringen van klanten overeenkomt of afwijkt van wat het bedrijf intern van zichzelf vindt. Het idee is om deze inzichten te gebruiken om uw producten, services, acties, woorden, afbeeldingen, enz. te verfijnen om meer te worden wat u wilt dat uw klanten over u denken.
Feit is dat een grote meerderheid van bedrijven een logo maken als een tamelijk willekeurige esthetische oefening ziet. Vervolgens proberen ze het later te ondersteunen met betekenis en strategie. Dit wordt meestal niet gezien als een dwingende strategische verandering of nieuwe stem voor het bedrijf. De meesten die een “rebrand” overwegen en vinden dat hun logo verouderd is worden gemotiveerd door grotere kansen voor hun bedrijf.
De werkelijke kracht achter een geweldig logo is niet alleen de creativiteit en het ontwerp van het logo zelf. Het is ook de duidelijkheid, definitie, uniciteit en articulatie van het grotere merk erachter.